Voordelen maatschappelijk verantwoord ondernemen
Je hebt weleens gehoord dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) goed is voor het bedrijfsleven. We leven in een tijdperk waarin verschillende belanghebbenden willen dat hun stem en waarden een impact hebben op de economie. MVO gaat over het nemen van verantwoordelijkheid voor de impact die een organisatie heeft op de samenleving, de gemeenschap en het milieu.
Het is een manier voor bedrijven om iets terug te doen en tegelijkertijd hun reputatie te verbeteren. Hier zijn er enkele redenen, waarom je voortaan MVO moet toepassen in jouw bedrijfsstrategie.
1. Merkimago en klantbetrokkenheid
Bedrijven geven buitensporige hoeveelheden geld uit om hun merken op te bouwen en te promoten. Een van de meest effectieve merkstrategieën van vandaag is om maatschappelijk verantwoord ondernemen eerst te integreren in de algemene bedrijfsfilosofie – en vervolgens het milieu-, sociale of economische beleid van het merk duidelijk naar de markt te communiceren. Klantenbetrokkenheid en loyaliteit nemen aanzienlijk toe wanneer het klantenbestand de afstemming tussen de waarden van een bedrijf en die van hen begrijpt en waardeert.
2. Het ondersteunt de betrokkenheid van medewerkers
Werknemers presteren doorgaans beter als ze zich bezighouden met maatschappelijk verantwoorde activiteiten. Het is bewezen dat goede MVO-programma’s economisch effectiever zijn bij het betrekken van leiders en teamleden dan zaken als trainingen en conferenties. Mensen willen ook werken bij een bedrijf dat MVO-ambities heeft, want de grootste troef van een bedrijf zijn de mensen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan een bedrijf helpen om het best mogelijke team op te bouwen, aangezien bedrijven die impactinitiatieven laten zien, gemakkelijker talent kunnen werven!
3. Het kan innovatie en samenwerking binnen bedrijven verbeteren
Wanneer werknemers zich bezighouden met sociale goede activiteiten, is het bewezen dat ze innovatiever en meer samenwerkend worden. Door deel te nemen aan elke vorm van MVO-activiteit kunnen veel vaardigheden worden ontwikkeld en daarnaast kunnen medewerkers leren over potentiële klanten, hun communicatieve vaardigheden ontwikkelen, leiderschap verbeteren en onschatbare lokale inzichten verwerven. Deze nieuwe vaardigheden kunnen zich op hun beurt binnen het personeelsbestand ontwikkelen en het bedrijf in staat stellen te floreren binnen zijn markt. Als de medewerkers tevreden zijn, zal hun werk van hogere kwaliteit zijn.
4. Geld verdienen
De financiële voordelen van MVO zijn ook belangrijk, aangezien de operationele efficiëntie en kostenbesparingen zullen toenemen door activiteiten en beleid die worden geïdentificeerd door middel van een systemische MVO-aanpak. Investeren in MVO zal op korte termijn een beperkte financiële impact hebben, maar onderzoek wijst uit dat het een opmerkelijk economisch voordeel op lange termijn biedt.
5. Verkopen aan de millennials
Naarmate de consumentenpopulatie van millennials groeit, is het van cruciaal belang dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheidsstatus in overweging nemen. Het is noodzakelijk om een model van sociale verantwoordelijkheid bij te brengen om een van de grootste marktsegmenten aan te trekken. Millennials zijn bijzonder technisch aangelegd en ze denken niet twee keer na over het onderzoeken van een bedrijf en het onderzoeken van zijn ethische staat van dienst en arbeidspraktijken. Velen hebben het gevoel dat het hun plicht is om hun steentje bij te dragen om de wereld een betere plek te maken, en deze ontluikende generatie wil niet geassocieerd worden met of ondersteuning bieden aan bedrijven die geen verantwoordelijkheid nemen voor de wereld en de mensen erin.